fredag 24. april 2009

Vinglepartiet Venstre

Lars Sponheim var knapt ferdig å tale før tweets og andre reaksjoner rant inn. Sponheim har i et år nektet å si hva han mener om EU, under dekke at han skulle avsløre det på landsmøtet, som altså er i gang i dag. Som kjent er Venstre et Nei-parti, med en stor Ja-opposisjon som har vært særdeles nære å vinne avstemninger om spørsmålet på partiets landsmøter før. Sponheim har i liten grad reflektert over hvorvidt det er ansvarsløst av en partileder for et Nei-parti å forholde seg taus når debatten raser i eget parti, og saken eret av Norges viktigste politiske spørsmål: EU-spørsmålet.

Men i dag har altså Sponheim svart alle nøyaktig hva han mener. Og det han mener er ... øh... Ja? Nei? Noe i midten som heller mot Ja? En gang i fremtiden? Sponheim uttrykte seg i hvertfall så utklart at det umiddelbart oppstod en nettdebatt om hva det var han faktisk mente.

Her er noen morsomme reaksjoner fra Twitter:
@martineaurdal Hvis EU oppførerer seg slik Sponheim håper og tror, vil han stemme ja ved neste korsvei - om noen år, når Tyrkia blir med #venstrelm

@snorrevalen #venstrelm Det rørete EU-standpunktet bekrefter jo alle fordommer om vinglepartiet. "Løsningene finnes i...eh...i midten et sted".

@larsmediaas Vingle-Venstre født på ny under #venstrelm. "Hvis EU skaper begeistring for EU i Norge vil også Sponheimen være begeistret for EU." Eller?

@fmellem Hvor mange folk trenger man for å innta tre standpunkter til EU på #venstrelm ? Kun en. Partilederen.
Og her er noen gullkorn fra Venstre-sjefen selv. Sa noen sammenheng i resonnementet?
Det er fornuftig for Norge å ikke bli medlem nå. Norge har en EØS-avtale som har vært bra for Norge. Hvis jeg skal være for at Norge blir EU-medlem må Norge bidra med noe
Det er dette prosjektet som kan gjøre det mulig for meg å bli EU-medlem. Hvis EU oppfører seg slik jeg håper og tror, er sannsynligheten veldig stor for at jeg vil stemme for EU ved neste korsvei, hvis det betyr at EU er et større prosjekt enn i dag.
Jeg tror jeg vil stemme ja ved neste korsvei. Jeg tror ikke det kommer i neste stortingsperiode.
Husk at du må stemme et rødgrønt Nei-parti hvis du vil sikre deg mot norsk EU-medlemskap - som for eksempel SV!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Synes det er fornøyelig at SV er det eneste partiet av sitt slag i Europa som er imot EU-medlemsskap. Vanligvis er det slik at sosialistene er de sterkeste forkjemperne for EU.

Siden alle SV-medlemmer jeg kjenner er så lidenskapelig imot sier det meg at standpunktet har mer med indoktrinering etter god gammel 70-tallsskole enn med faktisk politiske meninger.

For politisk står EU langt nærmere SVs politikk enn det regjeringen SV sitter i gjør.

Eller er det slik at alle de millioner av sosialister i Europa tar feil og bare SV i Norge har skjønt det? Litt som FRP vet bedre enn alle millioner av klimaforskere.

Er du sosialitisk, har litt baller og ikke er hjernevasket? Stem JA til EU. Det største solidaritets-, freds- og miljøprosjektet i menneskets historie.

Gina sa...

Interessant poeng om hjernevasking når Ja-siden hopper bukk over alle argumenter om demokrati-underskuddet i EU. EU overlater konsekvent politiske beslutninger til domstoler i stedet for politiske organer.

Er det ikke mer demokratisk at politiske avgjørelser for det første tas i folkevalgte organer, og for det andre tas i folkevalgte organer nær folket?

Det er elitene som har vært opptatt av å få Norge inn i EU, men på tross av det har folkemobilisering sikret nei, igjen og igjen.

Hvis du tror at Nei i to folkeavstemninger, og solid nei-flertall i fire år på rad skyldes sosialistisk indoktrinering fra 70-tallet er det en gigantisk hersketeknikk mot hele det norske folk.

Unknown sa...

"Det er dette prosjektet som kan gjøre det mulig for meg å bli EU-medlem". Han kunne like gjerne sagt som solkongen: "Staten det er meg".


(Jada, jeg vet at Ludvig 14. antakelig aldri sa det, men det ødelegger poenget, så det tar vi ikke med her)

Gina sa...

Jeg siterer Kjelsnes: EU-motstanden var mannens eneste sympatiske trekk.